torsdag 10. mars 2011

Tutorial på Stjernekort

Da har jeg laget en enkel tutorial på stjernekortet på norsk og engelsk.
Jeg spurte Patty, hvor jeg fant denne tutorial'en på tysk om å få lov og det fikk jeg :)
Tusen takk for det, Patty!!

I have made a simple tutorial for the StarCard in both Norwegian and English.
I asked Patty, where I found this tutorial in German, if I could make this tutorial, and she said yes :)
Thank you so much, Patty!!


I hope you understand my explanation in English :o)

Det er i utgangspunktet ikke behov for å tenke på hvor stor bit kartong jeg starter med for å lære prinsippene for denne brettingen, men jeg bruker målene jeg brukte til mitt stjernekort som veiledning.

There is basically no need to think about the measurements at this time, as I will just show you the principles for this fold. But I will use the measurements I used for my first StarCard for guidance.

1.
Start med en kartong 30cm * 30cm. Finn midten på en side med linjal og marker på 2 plasser og tegn opp en strek. Streken viskes ut senere.

Start with one piecee of cardstock 30cm * 30cm. Find the center on one side using a ruler and make a mark in two places and draw a line. Remove the line later.
 2.
Bruk en lang linjal og mål opp 30cm fra de nedre hjørnene opp mot linjen. Marker skjæringspunktet på linjen
Tegn en strek om du ønsker å klippe for hånd, slik bildet under viser.

Use a long ruler and measure up 30cm from each corner at the bottom up to the line. Make a mark at the intersection.
Draw the lines if you wish to cut it by hand.
 3.
Merk av midten på hver av sidene og brett/preg fra punkt til punkt slik som tegningen under viser:

Put a mark at the center on each side and fold/score betwen the marks as shown in the picture under:

 4.
Nå er midten markert på hver langside og vi har 2 like lange deler på hver langside.
Bruk linjalen og finn ut hvor lang 1/3 del av en halv langside er.
(Med mine mål er en hel langside 30cm / 2 = 15cm. 1/3 del av 15cm blir 5cm)
Mål opp og sett et merke 1/3 dels lengde fra midtpunktet og ut til hver side. Gjenta på alle sider.
På bildet under har jeg tegnet en stiplet linje
Preg denne linjen fra den andre siden enn den første.

The sides is now 'divided' in 2 equal lengths on all sides. Use the ruler and find out  how long 1/3 part of half a long side is.
(With my measurements is one whole long side 30cm and when divided in half = 15cm. 1/3 of 15cm = 5cm.)
Measure out and put a mark 1/3 part length from the center out to each side. Repeat on all sides.
At the picture below I have drawn a dotted line.
Score this line from the other side than the first line.

 5.
Brett slik bildet viser

Fold it as shown in the picture

 6.
Til slutt bretter du den sammen slik:

And at last fold it all together like this:



Lykke til!!!
Good luck!!!

Klemmer, Wenche :0)

26 kommentarer:

mettepip sa...

Så flott at du deler Wenche! Jeg så jo denne ble til underveis, men må nok ha teskjeforklaring uansett;)
Ønsker deg en fortsatt kreativ uke!
Stor klem fra
Mette

P.S.
Nå har jeg meldt meg på Mjøstreffet;)

Pinklady 68 sa...

Tusen takk for flott tutorial!!
Den skal prøves ved første anledning:-)

Ha en fin og kreativ helg Wenche!
Klem Laila.

RitaK sa...

Tusen takk for at du deler med oss andre brettekort-entusiaster :-)

Heidi sa...

Takk skal du ha - dette var kjempeflott!!

Klem fra
Heidi

Grethebella sa...

Tusen takk for at du deler.
Nå har jeg laget mal etter målene dine og det blir så fint.

God helg!
Klem Grethe

Mona sa...

Kjempestilig kort! Tusen takk for at du deler tutorialen!!

God helg!
Klem Mona :-)

Trine sa...

Åh så kjekt at du deler! Tusen takk! Denne må jo bare prøves ut så fort som mulig.....antagligvis i helga. :)
Ønsker deg ei god og kreativ helg! :)

Ellen sa...

Hello Wenche,

Last week i came on your Blog, it is sooooo beautiful, amazing. I am very bussy at the moemnt with your tutorial about how to make a book. It is so clear, thank you so much to share this with us.
I'll let you know when I am finished. Maybe you like to come over and see my creation.

Hugs and have a nice weekend,
Ellen

Tueddi Sylvia sa...

Hallo Wenche :-)
What a wonderfull card :-)))
Thank you for your visit and the dear comment on my blog.:-)
hugs
Tueddi Sylvia

Nina Macaulay sa...

Dis is wery nice Wenche, I like :O)

Tank you for sharing wid oss oders.

Enjoy your weekend!

Klem klemmy klem
Fra Meg xx

Marianne Vik Design sa...

Så flott med oppskriften på den flotte stjerna. Den har jeg lyst å prøve meg på!
Ønsker deg en strålende lørdag.

Irene sa...

Tusen takk for at du deler Wenche, denne tutorialen må bare prøves!! Klem!!

♥ Yolanda ♥ sa...

Your english is fine! Thank you so much for translating this tutorial, you did a great job.
Have a great day!
Yolanda

lissy-hanne sa...

Tak for stjernen, jeg har ledt efter den og her var den så.
Jeg vil gerne følge din blog.
KH lissy-hanne

Frk. Bogstad sa...

Takk for tutorial på norsk : )
Flott blogg du har, som eg skal følgje med på : )

Hege-Annie Simonsen sa...

Kjempestilig!! Fikk lyst til å prøve en sånn bretting, da jeg så et slikt var laget på scrappetreffet her i Tromø i helga. Tusen takk for god forklaring på hvordan man lager! :)

Ha ei super uke!

Turid sa...

Tusen takk for jobben du har gjort og for at du deler!
Dette må prøves :)
Ønsker deg en fin søndag videre!
Hilsen Turid

Margareta sa...

Tack snälla du för denna fina beskrivning! Nu ska jag genast pröva på att göra ett stjärnkort!
Det finns mycket att inspireras av i din blogg - så roligt att jag hittade den!

Anonym sa...

I just added your website on my blogroll. Really enjoyed reading through. Excellent information!

Astrid Maclean sa...

I only just found you, this is totally brilliant. Just tried it out on a small bit of paper and your tutorial is so clear it was really easy. Your card example is out of this world!!! Thank you so much for the inspiration!!!

Venke sa...

Nydelig stjernekort, dette måtte jeg prøve. Veldig kjekt at du ville dele fine bilder og beskrivelse for oss.
Venke

Hege sa...

Og vips så kom jeg meg ut av en temmelig langvarig scrappetørke... Tusen takk!!! I kveld har jeg brettet, i morgen kveld/natt skal det pyntes... tar to i slengen.. tvilling-50-årsdag på lørdag.. Nydelig kort! Takk for at du deler!

Estella sa...

Nyyyyydelig <3

Kristina sa...

Tusen takk for at du deler denne tutoialen med andre kort-entusialster. Håper det er greit at jeg har lagt en kobling til denne på bloggen min?!?

MIRELLAJ sa...

Bardzo fajna instrukcja . Chętnie z niej skorzystam

Unknown sa...

Hi Wenche!
Thank you for this tutorial and to Patty.
Would you message me a link to your blog, please? And can I use this card in my classes too, please?
I love this card, beautiful and so clear instructions too.
Thanks again.
Much love
Paula xxx

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...